INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014    //   Dag 3   //   Medan  ->  Bukit Lawang

Het is rond middernacht als we de straten van Medan uitrijden. De chaos van de grote stad veranderd in een smalle donkere weg die op het oog nergens naartoe lijkt te lopen. Er is nauwelijks verlichting langs de weg en dus vertrouwen we slechts op onze chauffeur. Ruim 2 uur rijden we in het pikkedonker als we uiteindelijk de poort van het stadje Bukit Lawang door rijden. Het asfalt houd hier op en over een modder weggetje rijden we richting een gebouwtje waar 2 mannen staan te wachten. Zij blijken gestuurd door Wawan de eigenaar van onze accommodatie om ons en onze spullen op te halen.

Na 24 uur voornamelijk zitten is het wel lekker dat we eindelijk de benen kunnen strekken. De mannen nemen onze bagage mee en we lopen door het dorp naar de rivier. Hier gaan we over een smalle touwbrug naar de overkant om vervolgens nog een paar minuten langs de rivier te lopen. Er is amper verlichting en we hebben dan ook geen enkel idee waar we eigenlijk beland zijn. Als we bij een bordje ďon the rocksĒkomen weten we dat we er bijna zijn. We moeten echter nog een paar honderd trap treden omhoog lopen en dat in deze hitte. De mannen nemen onze zware koffers op hun schouders en lijken naar boven te rennen.

Als we na ruim een kwartier in de hitte eindelijk boven zijn worden we hartelijk ontvangen door Wawan. Hij heeft een welkomst drankje voor ons klaar gemaakt en we worden aan alle medewerkers voor gesteld. Suzanne geeft aan dat ze het allemaal maar eng vind en Wawan probeert haar gerust te stellen. Als ze begint oer spinnen zegt Wawan het enigste logische antwoord, ďWat wil je het is de jungle!Ē en dat is het ook. We zien de jungle niet maar we horen om ons heen alle geluiden die bij een jungle horen. We worden naar ons huisje gebracht en als we de badkamer op komen schrikken we ons kapot, er zit er een enorme spin op de muur. We halen toch maar even iemand erbij en hij zet de spin het huisje uit. Het is nu ruim half 3 ís nachts en eindelijk na ruim 30 uur reizen zijn we op onze bestemming en kunnen we ons bed in.

Helaas worden we vroeg wakker dankzij het fenomeen moskee! Vooraf hadden we er niet echt bij stil gestaan maar IndonesiŽ is het grootste moslim land ter wereld. Overal staan dan ook moskeeŽn en soms (zoals nu) hoor je het gebed uit de speakers van verschillende moskeeŽn tegelijk komen. Als na een kwartier het gebed voorbij is komen de jungle geluiden weer onze kamer in en nieuwsgierig naar waar we beland zijn doen we de gordijnen open.

Wat we zien is werkelijk adembenemend mooi! We zijn werkelijk midden in de jungle beland en vanuit ons huisje zien we dan ook niks anders dan jungle! Als de apen door de boomtoppen springen weten we het zeker, dit is de echte jungle! We gaan douchen en lopen dan omhoog voor het ontbijt. De receptie met restaurant is werkelijk prachtig gelegen met uitzicht over en door de jungle. We bestellen een heerlijk ontbijt met zelfgemaakte vruchtendrank, fruit, ei en toast. Na het ontbijt komt Wawan bij ons om te bespreken wat we allemaal willen doen. Vandaag besluiten we niks te doen maar boeken voor morgen een dagtocht de jungle in. Ook mogen we van Wawan verhuizen naar de honeymoon kamer. Deze ligt hoger op het terrein met nog mooier uitzicht. Hij oogt wat minder luxe maar het uitzicht overtreft dat van alle andere huisjes op het terrein.

We lopen met een medewerker nog even een paar minuten door de jungle naar een kleine waterval. Het is echt heel bijzonder om hier te lopen en het overtreft al onze verwachtingen. De rest van de dag hangen letterlijk voor ons huisje in de hangmat en genieten van de rust, de gastvrijheid, het eten en de relaxte sfeer. Dit was precies wat we na een drukke periode en lange reis nodig hadden. Een paar dagen volledig back to basic tot jezelf komen. Het huisje is overigens niet heel luxe en de douches hebben geen warm water. Geloof ons echter dat dit geen enkel probleem is, met 35 graden en een super hoge luchtvochtigheid is het een heerlijke verfrissing om onder een koude douche te stappen. We verbazen ons ook over de kwaliteit van de keuken. Als we het avondeten bestellen krijgen we weer een ovenheerlijke zelf bereide maaltijd voor geschoteld. Met name de satť stokjes vallen bij ons enorm goed in de smaak. We besluiten vroeg naar bed te gaan omdat we top fit willen zijn voor morgen. Hopelijk hebben we de komende dagen geluk en zien we de reden voor deze extreem lange reis, de Orang-oetan!

Overnachting : On the rocks, Bukit Lawang (Sumatra)