INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014    //   Dag 20   //   Nusa lembongan  &  Nusa Penida

Na weer een zeer slechte nacht heb ik eigenlijk geen zin om iets te doen. Al helemaal niet om te snorkelen maar dit is de enige reden waarom we helemaal naar dit eiland gekomen zijn. Het is hier een paradijs voor snorkelaars en uiteindelijk besluiten we ondanks de diarree om toch te gaan. Ook al is het maar voor een uurtje we willen dit niet missen omdat dit zoín slecht restaurant heeft.

We boeken bij de receptie een snorkel tour en al snel komt er een lokale visser met zijn bootje aan. Hij helpt ons in de boot en we varen eerst ruim 45 minuten om het eiland heen. Het is heerlijk weer en de wind van het bootje geeft heerlijke verkoeling. We hebben onderweg een mooi uitzicht op de vulkaan van Bali die aan de horizon omhoog komt. Als we uiteindelijk bij de juiste plek aankomen kijken we het water in en zien helemaal geen vissen. Verbaasd kijken we elkaar aan maar de visser is ervan overtuigd dat we goed zitten. Hij kan slecht Engels maar we begrijpen wat hij bedoeld. We vallen over de rand van het bootje en komen in een totaal andere wereld terecht.

Meteen zwemmen we midden in een groep met duizenden verschillende kleine visjes. Van bovenaf zagen we niks maar eenmaal onderwater is het een waar paradijs! Ook het koraal is prachtig en we zien tientallen verschillende soorten vissen. Als we even aan de boot hangen geeft de schipper ons bolletjes met brood om de vissen te voeren. Er duiken tientallen vissen tegelijk op onze handen af en eten het brood eruit. Het is een grappig gezicht om zoveel vissen zo dicht bij te zien.

We klimmen weer in het bootje en we varen verder naar Nusa Penida. Dit is een wat groter eiland en hier varen we een baai binnen. Het strand van de baai is schitterend en al snel liggen we weer in het water. De hoeveel vissen is hier misschien nog wel groter dan bij de eerste stop maar het koraal hier is vele malen mooier! We liggen hier ruim 45 minuten in het water en de visser doet ondertussen een dutje in zijn bootje. We zien nog steeds vissen die we niet eerder gezien hebben maar de vissen die echt dichtbij komen zijn over het algemeen continu van dezelfde soorten.

We hebben nog een stop en de visser noemt dit Crystal cove, en dat was ook precies wat we hier aantroffen. Crystal clear water waarin we tientallen meters ver kunnen kijken. Er zijn hier wel veel meer golven en wat minder golven. Wat we hier wel voor het eerst zien is de clownfish! Deze hadden we nog niet eerder gezien bij de vorige 2 stops. De batterij van de onderwater camera is echter als snel leeg en een goede foto krijg ik niet meer gemaakt. Als we een half uur in het water gelegen hebben begint te rommelen in mijn buik en we besluiten maar terug te gaan. Het duurt nog een half uur voordat ons bootje terug komt op het strand bij ons hotel. We bedanken de visserman en geven hem een riante fooi. Hij is zichtbaar ontzettend blij en blijft maar zwaaien als hij de baai uitvaart.

Blij dat ik weer in de buurt van een wc ben blijven we in en om ons hotel. Ik loop nog even naar de punt van onze baai om wat fotoís te maken. Hier staat een klein offer monument waar toch nog verse bloemen op liggen. Blijkbaar loopt er elke dag iemand naartoe om een offer te plaatsen. Op het strandje naast de offersteen ligt het helemaal vol met versteende stukjes koraal. Ik durf het niet mee te nemen omdat het bij de douane weleens voor problemen kan zorgen maar het was echt een prachtig gezicht om zoín gekleurd stuk strand te zien. We eten weer bij hetzelfde restaurant als gister en sluiten zo onze dagen op Nusa Lembongan af. Morgen ochtend gaan we weer terug naar Bali en dus pakken we onze spullen alvast in.