INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014    //   Dag 16   //   Rondrit  Bali

Als we na het ontbijt bij de receptie komen staat de chauffeur van onze tour organisator al klaar. Helaas een andere man dan waar we de hele week mee over Java gereden hebben maar deze is ook erg vriendelijk en spreekt uitstekend Engels. We bespreken eerst wat we allemaal willen zien vandaag zodat de chauffeur een goede Route kan bedenken. We hebben geen idee wat de afstanden hier zijn en roepen wat dingen die we uit brochures gehaald hebben. We zullen vast wel met dingen moet schrappen Denken we.

De man denkt even diep na en zegt dan geen enkel probleem. Dat is allemaal goed mogelijk in een dag tijd. We moeten ene beetje lachen en zijn blij dat we dus veel kunnen zien en weinig in de auto moeten zitten. We chauffeur bedenkt de beste volgorde en verteld ons hoe we gaan rijden. Eerst de rijstvelden net ten noorden van Ubud. Dan de Elephant cave, het Bali bird park, de Tanah Lot en als laatste het vlinder park. Tijd genoeg zegt hij en we geloven hem maar op zijn woord. We rijden eerst naar de rijstvelden en deze zijn echt prachtig. We hebben wel de pech dat de zon recht tegenover ons staat en dus mooie fotoís maken erg lastig is als ik hier nog eens heen zou gaan dan doe ik het op het einde van de dag. Dan staat de zon achter je en heb veel mooiere fotoís. Ook is het jammer dat wij net in een periode kamen dat de meeste rijst net geoogst is. Maar hoe dan ook, de manier van gestapelde rijstvelden is hier echt geweldig.

We rijden vanaf hier door naar ďthe elephant caveĒ. Ongeeer 20 minuten zitten we slechts in de auto en zoals overal op Bali is het ook hier weer erg toeristisch. We kopen een kaartje en lopen over het pad naar beneden. Er staan diverse hele oude gebouwen en er zijn mooie water spugende beelden waar mensen zich in wassen. De olifant grot zelf stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. Je loopt door de mond van een soort god een grot binnen. Aan het eind van het donkere gangetje staat een klein beeldje van een olifant dat duidelijk voor offers gebruikt word. Helemaal zeker weten doen we het niet omdat we te beroerd waren een gids te huren. Aan de andere kant van het terrein lopen nog een aantal paden door de jungle naar kleinere tempels. De jungle is echt geweldig mooi hier en de grote bomen zijn ťťn geworden met de oude tempels. Misschien is dit gedeelte van het terrein nog wel mooier dan de Elephant cave zelf.

We rijden weer verder naar het Bali bird park. Als we een kaartje willen kopen word er ineens een ander bordje op de counter gezet met veel hogere prijzen. Als we er naar ragen vind de vrouw het normaal en we kopen toch maar een kaartje. Het begin van het park is wat saai, de meeste vogels zitten in veel te kleine kooitjes maar hoe verder we komen des te mooier het word. Er zijn uiteindelijk een aantal hele grote vogelkooien waar je doorheen kan lopen. Zelfs de uitgestorven Bali spreeuw is hier goed vertegenwoordigd. Ook zit er buiten de grote kooien een Komodo Varaan! Nog nooit eerder zagen we deze in een dierentuin en het beest is werkelijk immens groot. Vaak op televisie gezien in documentaires maar nu snap ik wel hoe angstaanjagend deze dieren zijn. Als we het bird park uit lopen verteld onze chauffeur dat we ook kaartje hebben voor het naast gelegen Reptielen park. We vragen of daar wel tijd voor is en hij belooft ons dat we tijd genoeg hebben. Het park is echt super mooi aangelegd en er zitten veel krokodillen en andere reptielen. Er is een speciale slangen grot en een deel met allemaal verschillende kikkertjes en spinnen.

We rijden hierna weer verder richting de kust. Dit is met iets meer dan een uur de langste rit van vandaag en rond 1 uur komen we aan. Als we de auto uit stappen merken we meteen dat het hier aan de kust een stuk warmen is dan in Ubud. Het zweet loopt meteen van ons hoofd af en de zon brand op onze huid. Zo warm hebben we het deze vakantie nog niet meegemaakt maar het is dan ook echt het warmste moment van de dag. De chauffeur besluit hier zelf onze gids te spelen en loopt met ons mee richting de kust. Het water en de hoge golven zijn hier prachtig en helemaal als deze tegen de hoge rotsen kapot slaan. De chauffeur begeleid ons naar een uitzichtpunt en daar hebben we een fantastisch uitzicht op de Tanah Lot. De tempel ligt op een rots in de zee en aangezien het nu net vloed word kan je er niet meer te voet komen. Vanaf hier kunnen we ook goed zien hoeveel toeristen hier lopen. Het is beneden in tegenstelling tot ons uitzichtpunt helemaal afgeladen vol. Toch maar goed dat de chauffeur ons dit punt heeft laten zien! We lopen naar beneden en komen nu aan de kant zonder schaduw. Het is echt bloed heet en we banen ons een weg door de mensen massa richting de Tanah Lot. Het is een schitterend gezicht om de tempel zo te zien liggen en we begrijpen wel waarom mensen dit als ťťn van de mooiste tempels van Bali bestempelen. We besluiten om even ergens iets te eten en de chauffeur laat ons een goed restaurant zien. Het is inderdaad een goede zaak en ze verkopen zelfs tostiís, daar had ik wel een keer zin in!

Na de lunch rijden we verder naar het Bali butterfly park. Dit is ongeveer drie kwartier rijden vanaf de Tanah lot en het blijkt hier heel erg rustig. Er zijn 2 andere personen in het park en dat is na de drukte van de Tanah Lot toch wel prettig! In het vlinderpark zien we echt prachtige vlinders, alle kleuren en formaten fladderen voorbij. Er is ook een kweek kamer waar alle poppen van de vlinders hangen. Ook zien we wat kleine kasjes met wandelende takken en grote torren. Een medewerker haalt wieren eruit en we mogen een stel wandelende bladeren vast houden. Ook zien we een Orchidee sprinkhaan waarvan we eerst dachten dat het een bloem was. Het dier is echt super goed vermomd en als de vrouw niks gezegd had keken we er zo overheen. In de winkel van het park kan je allerlei vlinders die opgezet zijn kopen en er hangen lijsten met daarin alle soorten vlinders die er zijn. Ongelofelijk hoeveel verschillende vlinder soorten er zijn en waarschijnlijk hangen ze hier nog niet eens allemaal. Omdat we niet zeker weten of we ze mogen invoeren besluiten we maar niks te kopen.

We rijden in ongeveer een uur terug naar ons hotel en de chauffeur had het allemaal perfect ingeschat. Rond half 6 komen we aan in ons hotel en we bedanken hem voor deze dag. Wij gaan op zoek naar een restaurant en komen uiteindelijk uit bij Warung enak. Dit is een Indonesisch specialiteiten restaurant wat wel wat aan de prijs is, omdat het onze laatste avond in Ubud is vinden we dat niet erg en besluiten er te eten. We bestellen een soort rijsttafel met allerlei verschillende lokale gerechten. Ook het dessert is een mix van allerlei verschillende dingen. Wat ons betreft een absolute aanrader voor iedereen die het echte IndonesiŽ een keer wilt proeven. Als we bij de receptie van ons hotel komen ligt er een briefje van de organisatie dat we morgen rond 11 uur opgehaald worden voor de transfer naar ons volgende hotel. Alle tijd dus om pas morgen in te pakken!

Overnachting : Rama Phala resort, Ubud (Bali)