INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014   //  Dag  15  //  Ubud  &  Kookschool

Na het ontbijt worden we netjes bij ons hotel opgehaald door een medewerken van de kookschool. We halen in het centrum van Bali nog wat andere mensen op en rijden dan naar de markt van Ubud. Hier ontmoeten we nog 2chauffeurs die allemaal gasten van de kookschool bij hebben. De groep bestaat uit ongeveer 20 personen en dat is wel best pittig voor een kook cursus denken we. We worden door de gids de markt over geleid en hij verteld welke producten waarvoor gebruikt worden. We zien echt de hele markt en het is erg interessant om te horen. Hij laat ook zien hoe een offer geschenk gemaakt word en wat de Balinezen hiermee doen. We beginnen nu een beetje te begrijpen waarom de straten van Ubud vol liggen met deze geschenkjes.

Na de markt stappen we allemaal weer in de auto en rijden we naar een groot rijst veld op 15 minuten buiten Ubud. Hier stappen we allemaal weer uit en legt de gids uit hoe de rijst verbouwd word. Een buitengewoon interessant verhaal met veel informatie die antwoord gaf op vragen waar we al de hele vakantie mee liepen. De plantjes moeten precies op een rij staan en dus willen ze niet dat planten uit zichzelf groeien. Om dit te voorkomen laten ze eenden los die de uit gevallen zaden opeten. Nu snappen we pas waarom er overal zoveel eenden tussen de rijstvelden zwemmen. Ook snappen we nu waarom alle rijstvelden op een ander niveau liggen.

We rijden weer verder en komen dan eindelijk aan bij Paon Bali Cooking school. We worden ontvangen met een drankje en de man des huizes stelt zichzelf voor. Hij legt uit hoe een traditionele Balinese woning in elkaar zit en wat de verschillende gebouwen op het terrein betekenen. Het is erg leuke vriendelijke man die ons echt het gevoel geeft dat we welkom zijn. Dan mogen we allemaal naar de keuken waar de vrouw des huizen uitleg geeft over wat we allemaal gaan maken. Er word gevraagd naar allergieŽn en als ik mijn allergie aangeef blijkt dat ze hier prima rekening mee houden. Dit heeft uiteindelijk nog een groot voordeel ook nog! Iedereen maakt alles voor alle gerechten en de begeleiding is uitstekend. Uiteindelijk word alles dat iedereen berijd heeft bij elkaar gegooid. Echter blijven mijn portier apart omdat ik sommige ingrediŽnten niet heb. Dit betekent dat ik dus echt exact het eten krijg dat ik zelf berijd heb.

Als alles gemaakt is gaat iedereen aan tafel en we krijgen werkelijk een voortreffelijk menu voorgeschoteld. We maken daarna nog een toetje van gebakken banaan en krijgen alles wat we gemaakt hebben op papier mee voor thuis. Wat ons betreft was het een absolute aanrader en een leuke manier om het dagelijkse leven te leren kennen. Als we al ons eten op hebben nemen we afscheid en worden we weer netjes door onze chauffeur bij het hotel afgezet. We gaan de rest van onze middag weer lekker aan het zwembad liggen. Het is echt een fantastisch zwembad en vanuit de poolbar bestellen we lekkere cocktails.

Omdat we redelijk vol zitten van het eten bij de kookschool besluiten we iets kleins te eten. Uiteindelijk vinden we in de straat bij ons hotel een Mexicaans restaurant en we eten hier burritoís. Het is een super druk klein restaurant maar het eten is uitstekend. Elke dag weer verbazen we ons over de kwaliteit van het eten op Bali. Op Java hadden we echt het gevoel dat er alleen rijst te krijgen was en vaak van matige kwaliteit. Hier op Bali is werkelijk elke wereldkeuken te vinden en tot nu toe alleen maar van uitstekende kwaliteit. ís Avonds bellen we met de tour organisator van onze rondreis over Java en regelen daar een auto met chauffeur voor morgen. We hebben de gehele dag de beschikking over de chauffeur en we zoeken wat dingen uit die we willen bezoeken.

Overnachting : Rama Phala resort, Ubud (Bali)