INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014   //  Dag  12  //  Kalibaru  ->  Ubud

Eindelijk is het zover, vandaag vertrekken we naar Bali. We hebben er ontzettend veel zin in en met plezier stappen we dan ook bij onze gids in de auto. We rijden in ongeveer anderhalf uur van Kalibaru naar de haven van Ketapang. Onze gids regelt de tickets voor de boot overtocht naar Bali en neemt dan afscheid van ons. Hij gaat niet mee naar Bali en zal vanaf hier met de trein terug gaan naar zijn woonplaats Malang. Hij heeft heel erg zijn best gedaan deze week maar wij zijn gewoon geen types die een privť gids willen. Hier kan de gids helemaal niks aan doen en dat vertellen we hem ook. We geven hem een riante fooi om onze waardering toch duidelijk te maken.

Samen met de chauffeur rijden we de boot op en vervolgens nemen we op het dek plaats. De zon schijnt en in de verte zien we Bali al liggen. De overtocht duurt ruim anderhalf uur en naarmate we dichter bij Bali komen word het water steeds blauwer. We zien allerlei soorten vissen zwemmen in het ondiepe water rond de boot en na een half uur wachten in de haven kunnen we eindelijk aanleggen.

We hebben de chauffeur vandaag de hele dag nog tot onze beschikking en dat vinden we wel prettig. We hebben met de gids een mooie route uitgekozen en hij heeft de chauffeur dan ook instructies gegeven voor wat we allemaal willen zien. We rijden langs de noord zijde van het eiland richting het plaatsje Lovina. We merken vrijwel meteen dat Bali compleet anders is dan Java en Sumatra. Het is hier veel toeristische, rustiger en wat ons betreft veel mooier! Prachtige groene heuvels en overal aapjes die langs de weg zitten. Het grootste verschil is misschien wel de wisseling van geloof. De gebeden die vanuit de speakers van de moskeen schreeuwden zijn vervangen door rustgevende Hindoe tempels. Overal langs de weg zien we kleine of grote tempels die prachtig versierd zijn.

In de buurt van Lovina rijden we richting het zuiden en na een paar kilometer zetten we voor het eerst echt voet aan de grond op Bali. We staan voor een berg helling gevuld met prachtige rijstvelden. Het is schitterend om te zien hoe de rijstvelden op elkaar gestapeld langs de bergen lopen. We rijden verder naar Danau Buyan. Hier liggen 2 grote meren vlakbij elkaar en het uitzicht is schitterent! Het is wel erg bewolkt maar onze chauffeur (die ineens verrassend goed Engels blijkt te kunnen) verteld ons dat het in dit deel van Bali eigenlijk altijd bewolkt is.

We rijden verder naar de Pura Ulun Danu Bratan, dit is een hindoe tempel die in een meer gebouwd is. Je kunt slecht per boot of bij laag water naar de tempel toe. Tenzij je natuurlijk een nat pak wilt tijdens je bezoek. Een nat pak kregen wij wel, tijdens ons bezoek begon het ineens hard te regenen en daardoor konden we niet heel lang blijven. We hadden geen paraplu en dus vluchten we terug naar de auto. De chauffeur lijkt het eigenlijk wel grappig te vinden als hij ons nat terug ziet komen. De tempel zelf was wel echt prachtig en de rust die rond het meer hing was 100x meer wat wij zochten dan de drukte van Java.

Vanaf het meer rijden we verder naar Ubud waar ons hotel gelegen is. Rond 3 uur ís middags komen we aan bij het hotel en we worden zeer hartelijk ontvangen. We nemen afscheid van onze chauffeur en worden naar onze kamers begeleid. We hebben een schitterende erg grote kamer en totaal verrassend heeft dit hotel voor het eerst deze reis iets gedaan met ons huwelijk. Op het bed hebben ze een groot hart van rozenblaadjes gelegd en er staat een grote schaal met fruit voor ons klaar. We zijn super blij dat we eindelijk in Bali zijn en nu 5 dagen in dit prachtige hotel mogen verblijven. We maken gelijk gebruik van het zwembad en eten Ďs avonds in ons hotel.

Overnachting : Rama Phala resort, Ubud (Bali)