INDONESIË // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

Indonesië  2014   //  Dag  1  &   2  //  Amsterdam  ->  Dubai  ->  Jakarta  ->  Medan

2 dagen na ons huwelijk beginnen we op 23 mei 2014 aan de langste reisdag van ons leven. We vliegen met eerst Emirates van Amsterdam naar Dubai. Hier moeten we 3,5 uur wachten op onze volgende vlucht naar Jakarta. We vliegen naar Jakarta in een Boeing 777 en het is een super comfortabele vlucht met goed eten en goede entertainment systemen. Als we aankomen in Jakarta merken we direct dat we in een compleet andere wereld beland zijn.

De tempratuur is meteen ruim boven de 30 graden en alles lijkt ineens chaotisch te zijn. Het is super druk en de informatie voorziening laat sterk te wensen over. Als we eindelijk door hebben hoe we ons visum moeten regelen zijn we alweer ruim anderhalf uur verder. Eenmaal in de terminal is het ook onduidelijk waar we heen moeten. Een militair is zo vriendelijk om ons te wijzen naar de gele bussen die één verdieping hoger vertrekken. De terminal is afgeladen met mensen die naar ons idee allemaal niet echt weten waar ze heen moeten. Eenmaal een verdieping hoger zien we inderdaad een gele bus. Er staat eigenlijk niks op de bus dus zeker weten dat we hierin moeten doen we niet. Na wat rondvragen blijkt dit inderdaad de juiste bus te zijn.

We moeten naar een andere terminal omdat we een binnenlandse vlucht voor ons hebben. De bus maakt een rondje over het vliegveldterrein en we zien meteen de extreme drukte en chaos op de weg hier. Gelukkig duurt het ritje met de bus nog geen 10 minuten en dus lopen we ruim op tijd de terminal voor binnenlandse vluchten binnen. Omdat we tijd genoeg hebben eten we nog wat bij een restaurantje en checken dat in bij de air asia balie. We moeten nog ongeveer een uur wachten op onze volgende vlucht. Als de vlucht naar Bali word omgeroepen valt ons op dat we eigenlijk als enigste blanke mensen overblijven. We krijgen dan ook regelmatig wat vreemde blikken onze kant op.

Als we eindelijk naar ons vliegtuig mogen staan we toch wel even vreemd te kijken. We moeten buiten op het vliegvelg wachten tot ons vliegtuig aankomt. Als we bij het vliegtuig aankomen blijkt dat hij echt net geland is en dat de passagiers die uit het vliegtuig komen dwars door de passagiers die het vliegtuig in moeten lopen. We blijken op één man na de enigste blanke mensen die het vliegtuig in stappen en binnen no time zitten we weer in de lucht. De lucht naar Sumatra duurt ongeveer 2,5 uur en rond 11 uur ’s avonds locale tijd komen we daar aan.

De eigenaar van onze lodge had een taxi voor ons geregeld maar het was flink zoeken om hem te vinden. Als we op een gegeven moment iemand gevonden hebben die claimt onze chauffeur te zijn vertrouwen we het toch niet helemaal. Na wat op en neer bellen met onze blijkt dat we toch de juiste chauffeur hadden. We stappen in de auto en als we het vliegveldterrein af rijden komen we echt in een totaal andere wereld terecht.

Wat hier allemaal gebeurt op straat is niet in woorden te beschrijven. Het is werkelijk waar één grote chaos op straat. Auto’s die elkaar aan alle kanten inhalen. Iedereen lijkt volgas te rijden en auto’s die met diverse disco verlichting voorzien zijn. Stoplichten worden totaal genegeerd en op sommige stukken is de weg overspoeld door wat en rijden mensen dus gewoon tegen het verkeer in. Met open mond rijden we ruim 2 uur tot we bij de rand van het druk bevolkte deel komen. Vanaf hier begint het allemaal een stuk rustiger te worden. Inmiddels zijn we ruim 24 uur onderweg en nog niet op onze bestemming….