FRANKRIJK 2014 // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 //

Frankrijk  2014   //  Dag 2  //  La mure  ->  Fayence

Het ontbijt in ons hotel is vrij basis maar prima om een dag mee te beginnen. Wij zijn ook niet zo heel veeleisend wat dat betreft. We rijden de N85 weer op en komen langs mooie vergezichten en een aantal van de mooiste meer die ik ooit gezien heb. Met name de meren rond het plaatsje Corps zijn schitterend. Als we bij de plaats Gap komen blijkt dat de route Napoleon eigenlijk van de Alpen af loopt. Dit vinden we eigenlijk maar niks en op de kaart zoeken we een route uit die wel door de Alpen naar het zuiden loopt.

We slaan af richting het oosten en komen uit bij Lac de Serre-Poncon. Dit is groot meer met een prachtige kleur water! We stappen hier uit om van het uitzicht te genieten en rijden vervolgens verder en steken het meer over. We volgen de D954 richting het zuiden en de uitzichten langs deze weg zijn echt schitterend. Het blauwe water met de hoge bergen op de achtergrond geven ons prachtige plaatjes. Als de D954 ophoud rijden we de D900 op tot aan het plaatsje Barcelonnette.

Hier nemen we de D902 en na een paar kilometer komen we op de D908. Hier staan grote borden dat de weg is afgesloten wegen weg werkzaamheden. De borden zijn in het Frans maar wij begrijpen er uit dat de weg dagelijks geopend is tussen 12.00 en 13.00 omdat de bouwvakkers dan pauze hebben. We kijken op de klok en het is precies 12.00! We rijden de weg dus op en komen al snel langs de wegwerkzaamheden. De weg is hier zo smal dat we er inderdaad nooit langs gekund hadden als er hier mensen aan het werk waren. De weg loopt door een kloof met veel haarspelt bochten steeds verder omhoog.

Na elke bocht word het uitzicht steeds mooier en we rijden steeds verder omhoog. Uiteindelijk komen we op het hoogste punt van 2326 meter! Op het bordje staat Col de Cayolle en als we op de kaart kijken blijkt dat we op een hele andere weg rijden dan we eigenlijk dachten. Ergens hebben we een verkeerde afslag genomen en dat is maar goed ook! Wat een fantastische weg hebben we hier gevonden! We rijden dwars door nationaal park du Mercantour en zien meerdere berg marmotten. Bij het gehucht Estenc stoppen we en lopen over een goed aangelegd pad richting het meer. Dit is één van de mooiste meren ooit. De kleur is helder blauw en het water reflecteert de omgeving als een bijna perfecte spiegel.

We denken het mooiste van de weg wel gehad te hebben maar we worden keer op keer weer verrast. De weg slingert door het panorama landschap naar benden en vanaf het plaatsje Guillaumes rijden we een schitterende canyon in. Met veel tunneltjes en bruggetjes slingert de weg door een canyon van rode rotsen heen. Onder ons loopt de groene rivier Var tussen de rode rotsen door. We stoppen een aantal keer om van het uitzicht te genieten. Uiteindelijk eindigt de weg op de N202 en daar rijden we richting het westen.

Deze weg eindigt bij Lac de Castillion en vanaf hier rijden we weer richting het zuiden. La de Castillion is een helder blauw stuwmeer en wij stoppen op de stuwdam zelf waar wat informatie borden staan. We volgen de weg en rijden door Castellane en draaien dan de route Napoleon weer op richting het zuiden. We zijn blij dat we van de route Napoleon afgegaan zijn. Zo’n mooie weg als we gereden hebben kon de route Napoleon nooit geweest zijn. Wij slaan op een gegeven moment af van de hoofdweg en nemen de D563 richting Fayence. Dit is een typisch Frans weggetje dat bijzonder smal is en door de uitgestorven heuvels slingert.

De weg eindigt in Fayence maar ons park ligt net ten zuiden buiten de stad. We rijden dwars door het centrum en komen er achter dat Fayence hoog op een heuvel ligt. We rijden door de steile straatjes naar beneden en komen na een lange dag aan in ons vakantie park. Het park is zeer netjes onderhouden en we hebben een heerlijk huisje. Het is eigenlijk voor 8 personen en dus hebben we veel ruimte over. Het is absoluut niet druk op het park en in de straat van ons huisje zijn meer huisjes niet bezet dan wel.

We rijden weer terug naar Fayence en gaan naar een Italiaans restaurant waar we een goede Pizza eten. Bij de parkeerplaats zit een ijsco kraam waar we een heerlijk ijsje halen. Het is nog altijd heerlijk weer in deze tijd van het jaar en we kunnen dan ook nog steeds in ons T-shirt rondlopen. We rijden terug naar ons huisje en kijken terug op een geweldige dag. Een voorbode voor de rest van deze vakantie zal later blijken