ENGELAND // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 //

Engeland  2012   //  London   //  Dag  2

Nadat we ontbeten hebben in ons hotel doen we eerst wat boodschappen bij een supermarkt in de buurt van kings cross metro station. Vanaf hier stappen we de metro in en rijden eerst naar Covent garden station. Onderweg passeren we russel square station waar in 2005 de terroristische aanslag gepleegd werd. Toch een apart gevoel om hier langs te komen te komen. De inwoners van London lijken zich echter niks van de geschiedenis aan te trekken en de dagelijkse ochtends spits is dan ook in volle gang.

Op covent garden bezoeken we een grote markt met allerlei verschillende artikelen. Het lijkt een soort kunstenaars markt waar vooral zelfgemaakte spullen verkocht worden. Er is ook een restaurant van Jamie Oliver maar dit is nog gesloten als wij er komen. We nemen vervolgens de metro verder naar Tower hill station. We lopen langs de tower of London naar de Theems waar we een mooi uitzicht hebben op de tower bridge. Aan de overkant van het water zien we de shard, met 310 meter het hoogste gebouw van Europa.

We lopen over de tower bridge naar de andere kant van de theems. Hier hebben we weer een mooi uitzicht op de tower of London met in de achtergrond hoge gebouwen met vreemde vormen zoals the Gherkin. The Gherkin is eigenlijk slechts een bijnaam omdat het gebouw veel aan een augurk doet denken. We lopen verder langs het stadhuis en het oorlog schip HMS belfast dat hier als museum ligt. We lopen door een gezellig aandoend winkelcentrum waar veel restaurants en cafe’s zitten. Overal is het echter druk en we lopen verder richting de Shard. Helaas blijkt bij aankomst dat het gebouw pas over enkele weken echt geopend word. We kunnen dus niet naar de top van het gebouw waar het uitzicht echt geweldig schijnt te zijn.

We eten een hamburger bij de mc Donald en gaan daarna weer de metro in richting Picadilly curcus. Dit is het grootste en drukste metro station in London. Boven is de straat verlicht met tientallen grote Led schermen die het plein bekent maken. We lopen hier wat rond langs winkel en komen uiteindelijk zelfs door een gedeelte China town waar we wat drinken in een bar. We nemen vanaf hier de metro weer naar Waterloo station. Als we hier aankomen is het al donker en dus het ideale moment om de London Eye te bezoeken. Het reuzenrad is verlicht met duizenden blauwe lampjes en het plein ervoor is erg gezellig ingericht met een ijsbaan. We kopen een kaartje en kunnen vrijwel direct instappen. Vanuit het reuzenrat hebben we een geweldig uitzicht over London en met name de Big Ben. Alles is mooi verlicht alleen de reflecties in de ramen van het reuzenrat zijn ontzettend vervelend als we wat foto’s willen maken. Na een rit van ongeveer een half uur zijn we weer beneden en lopen we over de Theems naar metro station Westminister.

We nemen de metro naar Leicester square waar we op zoek gaan naar een restaurant. Als we Leater square oplopen is het ontzettend druk en de limousines rijden af en aan. Op het plein is een groot stuk afgezet en later blijkt hier de premiere van The Hobbit te zijn. Wij gaan eten bij Garfunckels en terwijl we zitten te eten lijkt de première echte te beginnen. Later blijkt de complete cast en de kroonprins van Engeland hier aanwezig te zijn maar helaas niet door ons gezien. Na het eten bezoeken we nog de M&M World winkel om vervolgens door Coventry street naar Picadilly circus te lopen. Vanaf hier gaan we weer terug naar ons hotel. De voeten beginnen na 2 dagen London toch wel pijn te doen en dus zijn we blij als we uiteindelijk in ons bed liggen.