ENGELAND // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 //

Engeland  2012   //  London   //  Dag  1

Midden in de nacht vertrekken we richting vliegveld Weeze waar ons vliegtuig klaarstaat. We liegen met Ryan air naar London Stansted en ondanks de winterse weersomstandigheden vertrekt het liegtuig netjes op tijd. De vlucht verloopt comfortabel en binnen een uur landen we op Engelse bodem. Door het tijdsverschil verliezen we eigenlijk helemaal geen tijd. Het is dezelfde tijd lokaal in London als dat het was bij vertrek bij in Weeze.

Op het vliegveld kopen we een kaartje voor de bus richting London. We rijden met Terravision van Stansted in anderhalf uur naar Liverpool street station in London. Op het station kopen we een metro kaartje dat 3 dagen geldig is. We stappen daarna de metro in en rijden richting dan naar Kings cross station. Vanaf hier is het een paar minuten lopen naar ons hotel.

Het hotel is erg basic maar voor een paar dagen is het hier prima vertoeven. Omdat het hotel behoorlijk buiten het centrum ligt is het hier een stuk goedkoper en dus moet je ook geen hoge verwachtingen hebben. Nadat we hebben ingecheckt en onze spullen op de kamers gelegd hebben gaan we met de metro richting het centrum van London. We stappen uit bij station Westminister en komen recht voor de Big Ben het station uit. We bekijken de regering gebouwen die allemaal extreem zwaar beveiligd zijn. Vanaf de brug over de Thames hebben we een mooi uitzicht op London en de London eye.

We lopen langs downning street ten waar de premier van Engeland woont en lopen via de wachters st. James park in. Het park zit vol eenden, zwanen en eekhoorns maar door het winterse weer ligt het er allemaal een beetje somber bij. Via het park komen we bij Buckingham Palace waar de koningin van Engeland woont. Bij buckingham palace is het echt verschrikkelijk druk maar het lijkt er op dat er geen Koninklijke familie aanwezig is.

We lopen langs buckingham palace en pakken de metro voor een klein stukje naar knightsbridge. Vanaf hier lopen we de drukke en dure winkelstraat Brompton road in. De straat is prachtig versierd maar met name het pand van Harrods spant de kroon. Het pand is schitterend verlicht met honderd duizenden kerst lampjes en er staan grote kerstbomen voor het pand. Bij Harrods binnen staat werkelijk alles in het teken van kerstmis. Alles is versierd en overal lopen mensen met cadeaus die ze net gekocht hebben. Boven in de winkel is ook een hele grote kerst afdeling waar wij een aantal kerstballen kopen. De prijzen zijn wel erg hoog en dus kopen we niet al te veel.

Nadat we een hele tijd door de harrods gelopen hebben bezoeken we nog wat andere winkels aan Brompton street. We eten wat bij de mc Donald en lopen dan richting hyde park waar een extreem grote kerst markt is. Er is een grote kerst kermis en er zijn veel eet en drink tentjes, de echte kerst spullen kan je hier echter niet vinden. Van de 200 kraampjes zijn er misschien 20 die daadwerkelijk kerst spullen verkopen, de rest is meer voor eten en drinken maar dat maakt de sfeer niet minder gezellig. Na de kerstmarkt nemen we de metro weer richting kings cross en gaan naar ons hotel.